Twintig, misschien dertig jaar geleden was het een heel ding als je een pastamachine in huis had. Je koopt ze tegenwoordig voor vijftien euro online, maar destijds waren de authentieke Italiaanse machines nog behoorlijk prijzig en alleen beschikbaar in indrukwekkende kookwinkels.
Wie de moeite neemt om zelf pasta te maken, van speciale grano duro (meel van harde tarwe), is niet zomaar een hobbykok. Wie zelf pasta maakt, is een culinaire autoriteit.
Zakelijk zichtbaar
Een weblog is de pastamachine van het internet. Elke zichzelf respecterende professional deelt vaktips, schrijft nieuwsbrieven en… kladdert een online logboek vol. Met een blog creëer je online autoriteit en het doet ook nog wonderen voor je zakelijke zichtbaarheid. Een blog is je eigen podium en biedt jou erkenning als ter zake kundig, toegankelijk en betrokken.
Open deuren
Maar het valt niet mee om periodiek actueel, scherp, onafhankelijk en visionair te zijn. Laat staan om je ideeën, tips en inzichten aantrekkelijk en bondig te formuleren. Prikkelende thema’s te verzinnen en die foutloos, zelfs puntig, te verwoorden. Vaak genoeg klik ik teleurgesteld een Twitter- of Facebook-linkje weg. Toegegeven: de kop maakte me instantaan nieuwsgierig, maar de inhoud blijkt een opeenstapeling van open deuren.
Jammer, en onnodig. Gelukkig ligt de oplossing voor de hand. Here comes the ghostblogger to the rescue!
Ghostblogging
Iemand die eerlijk en kritisch oordeelt over de originaliteit van je blogthema. Die je adviseert over een pakkende blogtitel en je helpt bij het pasklaar maken voor de diverse sociale media. En: desgewenst het hele blogbericht voor je schrijft. Hij of zij voorkomt dat jouw weblog, ooit zo ambitieus gestart, straks achterin een keukenkastje staat te verstoffen als die blinkende pastamachine van toen.
Een ghostblogger dus; aangenaam!
You must be logged in to post a comment.