Ik ga even naar de HEMA en naar Appie

Taal blijft een interessant fenomeen, want voortdurend in ontwikkeling. Waar je als professionele taalgebruiker aan iets meer regels gebonden bent, verandert spreektaal zo’n beetje dagelijks.

Ik ben eens gaan letten op het gebruik van lidwoorden voorafgaand aan de naam van een winkel(keten) of bedrijfsnaam.

Zo zegt bijna iedereen: “Ik ga even naar de HEMA”; je haalt het niet in je hoofd om hier het lidwoord weg te laten. Bij bedrijfsnamen die rechtstreeks zijn afgeleid van een eigennaam, ligt dat wat genuanceerder: je hoort net zo goed “Ik ga even naar Albert Heijn” als “even naar de Albert Heijn”. (Populaire gasten zeggen trouwens gewoon: “Ben even naar Appie”, maar dat terzijde.)

Probeer het zelf maar eens met willekeurig Gamma, Bijenkorf, Bart Smit of V&D. Daarbij lijkt het niet veel uit te maken of de bedrijfsnaam een afkorting is (V&D, C&A, H&M).

In het Engels, Duits noch het Spaans is het gebruik van het lidwoord vóór een winkel(keten) of bedrijfsnaam gebruikelijk; volgens mij gebeurt dit alleen in het Nederlands. Het fenomeen lijkt zelfs regiogebonden, familiegebonden en/of persoonsgebonden.

Uiteraard heb ik proberen uit te zoeken of er sprake is van regels of vaste patronen. Bij het Genootschap Onze Taal komt men, net als ik, niet veel verder dan het signaleren van het fenomeen: zie http://www.onzetaal.nl/advies/hema.php en http://www.onzetaal.nl/advies/hetmuseum.php

Daarom een vrijmoedige oproep: iemand enig idee?

 
Reacties

Nog geen reacties.